Jom Klik Sekali

Wednesday, May 4, 2011

rakyat Malaysia masih prihatin

assalamualaikum...
kenapa tajuk entri aku begitu???
opss sebelum tu aku nak ucapkan selamat hari pekerja di mana jua anda berada di desa di bandar di utara, selatan atau pun memang tak de kat dalam Malaysia ni. Manelah tau ade pulak rakyat Malaysia yg duduk kat OBERSEA (oversea)yang tengah baco entri acik nikan hahaha. Berbalik pada tajuk post aku ni, Ahad yang lepas bersamaan dengan Hari Buruh atau bahasa omputihnye Labour Day mama ajak aku beli baju si 'montel' adikku Syasya kat KL. serius beb nak carik baju untuk adik aku yg berusia 8 tahun dan beratnya adalah 43 kg amatlah payah. tak dapek do nak carik kat Seremban pilihan kek somban terhad. So aku, mama dan syasya pegi sana just naik public transport je sebab aku confirm KL mesti sesak. Dalam bas sit dah yg kosong untuk dua orang dah penuh semua sit hanya tinggal 1 orang. Syasya memang tak nak duduk sorang-sorang. Jadi mama mintak jasa baik salah sorang penumpang tu alih tempat duduk. korang tau ape jadi penumpang tu bangun dan bagi mama duduk dengan Syasya. dalam hati aku bagus budak ni. bukan senang zaman sekarang ni nak carik budak cam ni.

Kes 2 : Kejadian dalam Star LRT dari Masjid Jamek ke Bandaraya dan dari Bandaraya ke Plaza Rakyat. Mama pimpin tangan syasya masa masuk LRT dan dah semestinya sesak gile. Mama tak mintak untuk duduk sebab 1 stesen je pun. Tapi rakyat Malaysia masih ada yang prihatin diorang bangun dan bagi mama dengan syasya duduk. aku masih ingat sorang lelaki Cina dan seorang budak perempuan melayu. Aku senyum sendiri masa kejadian ini berlaku. So ape yang aku nak sampaikan ialah :

Bagi aku walaupun negara kita makin maju serta makin ramai lupa akan adab sopan tetapi masih ada mereka yang prihatin dan menghormati sesama insan. Aku harap kita tidak lupa akan adab sopan hormat menghormati sesama manusia tidak kira apa pangkat dan darjat kita. Teringat kata-kata "What u give u Get Back" insyaAllah dengan keizinan-Nya.

smile :)

4 comments:

  1. KL nie ramai jugak yg prihatin..
    mcm aku naik bus, bdk2 p kasi je makcik2 duduk,org mengandung...
    tp yg aku kesal org laki payah tol nak bertolak ansur

    ReplyDelete
  2. tulah deh kan org laki...koreh kepalo po la salah bagi duduk..kecian org pegnant..

    ReplyDelete
  3. bagus jadilah rakyat Malaysia yg prihatin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

followers