Jom Klik Sekali

Wednesday, July 27, 2011

niat berpuasa & berbuka puasa

Okey tinggal beberapa hari je lagi kita akan memasuki ramadhan al- mubarak. pagi tadi dengar radio hot. fm beritanya kata tengok anak bulan jatuh pada hari ahad ni iaitu 31 Julai 2011 bersamaan 29 Syaaban 1432h. so semua sudah get ready menambahkan lagi amal ibadat di bulan puasa ni. Aku nak shared dengan korang niat berpuasa dengan berbuka puasa manalah tau kalau-kalau ada yang terlupa atau buat-buat lupa.


Lafaz niat puasa (harian)

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاْءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta’aalaa

Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

Doa Berbuka Puasa

اَللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَبِكَ آَمَنْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاْحِمِيْنَ

allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin

Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.


Selamat menjalani ibadah di bulan ramadhan nanti!


kredit to sumi jelly dan peribadirasulullah aku telah menjumpai niat di blog mereka

4 comments:

  1. selamat berpuasa ecot..nanti plan buka same k

    ReplyDelete
  2. ok...
    sowi ari tue umah bobok tak dpt join laa
    nnt nak buka puasa pln date dulu ok..
    ;))

    ReplyDelete
  3. owhh ok..plan saat akhir gak gi rumah bobok tapi makan x hengat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

followers